امروزه تاثیر تبلیغات در فروش بر هیچ کس پوشیده نیست.چنان که می توانیم برند کوکاکولا را به عنوان نمونه موفق برای شما خوانندگان عزیز مثال بزنیم.

تبلیغات پنهان چیست؟

وقتی از محصولات یا خدمات یک تولید کننده یا خدمات دهنده به طور غیر مستقیم در رسانه ها تبلیغ کنیم به اصطلاح از تبلیغات پنهان استفاده کردیم.

مثلا یک بازیگر در صحنه ای از یک فیلم سینمایی مشهور یک لیوان نوشابه خنک و گوارای کوکاکولا  می نوشد.از این برند تجاری حرفی زده نشده.از این محصول هم همین طور.وفقط با یک حرکت ساده که می تواند بخشی از نمایشنامه فیلم باشد تبلیغی با مخاطب های بی شمار داشته ایم.

رسانه هایی که برای تبلیغات پنهان استفاده می شوند شامل فیلم های سینمایی،شبکه های خبری، مجلات،روزنامه ها،برنامه های تلویزیونی و…هستند.رسانه هایی که معمولا برای تبلیغات استفاده نمی شوند.

این تبلیغات در پی انعقاد قراردادهای سنگین بین صاحبان برند و کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی، نویسندگان، آهنگسازان، خبرنگاران و غیره صورت می‌گیرد.

تبلیغات پنهان درون فیلمی

تبلیغات پنهان در فیلم های سینمایی رایج ترین روش تبلیغات پنهان و مهم ترین بخش از استفاده ابزاری از رسانه ها به شمار می روند.

این تبلیغات به شیوه قرار دادن محصولات در صحنه ای از فیلم یا خدمات در نمایشنامه فیلم انجام  می شوند.وبه نظر می رسد مورد اول رایج تر است.

در حقیقت مخاطبان فیلم‌های سینمایی با نمایش لوگوی انواع اتومبیل، نوشیدنی‌ها، تلفن‌های همراه، پوشاک، رایانه، اسباب‌بازی، کتاب، هتل‌ها، خطوط هواپیمایی و غیره در انواع فیلم‌های سینمایی خو گرفته‌اند.

همان طور که از نام این نوع تبلیغات به نظر می رسد بیشتر ناخودآگاه مخاطب هدف قرار می گیرد. ولی با کمی دقت می توانید به راحتی متوجه آن ها شوید.

مثال ها و نمونه ها در فیلم های خارجی

1-اتومبیل های شرکت فورد در استودیوی فیلمبرداری برادران وارنر

2-نوشیدنی های کوکاکولا برای عوامل پشت صحنه در ازای این که ستاره های فیلم حداقل در یک صحنه یک لیوان کوکاکولا بنوشند

3-شرکت های ساعت سازی و ساعت دست بازیگران در فیلم

مثال ها و نمونه ها در فیلم های ایرانی:

1-هواپیمایی ماهان در سریال نون خ

2-اسنپ در تگزاس 2

چرا تهیه کنندگان مایل به حضور تبلیغات در پروژه هایشان هستند؟

در آغاز تهیه کنندگان به سراغ شرکت هامی رفتند و حالا شرکت ها مرتبا پروژه های تولید فیلم های جدید سینما را رصد می کنند.

اسپانسرینگ یا حمایت مالی شرکت ها کمک قابل توجهی به بودجه فیلم و پرداخت دستمزد ستاره های فیلم می کند.

براساس نتایج تحقیقات موسسه نیلسن مدیا، ۱۰ تا ۳۰ درصد بودجه ساخت فیلم‌های سینمایی محصول هالیوود در فاصله‌ سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ از طریق تبلیغات درون فیلمی فراهم شده است و به نظر می‌رسد این روند در حال افزایش است

چرا برندها نیاز به تبلیغات پنهان دارند؟

1-ظاهرا این نوع تبلیغات با توجه به هزینه تمام شده تاثیر بیشتری از انواع دیگر دارند.

2-شرکت ها ادعا می کنند افزایش فروش قابل توجهی داشته اند.

3-این شیوه به راحتی برند را ملکه ذهن مخاطبان می کند.

4-و مهم ترین امتیازش این است که چون مخاطب احساس نمی‌کند که در معرض تبلیغات قرار گرفته است، پس در مقابل آن جبهه نمی‌گیرد و پیام تبلیغات را به راحتی خواهد پذیرفت.

سابقه و حجم این تبلیغات

تبلیغات نامحسوس دهه ها سابقه دارد.اما رشد آن را در سال های اخیر مخصوصا در صنعت سینما و سینمای آمریکا جالب توجه است.به طوری که کمتر فیلمی فاقد این جنبه هاست.

اخلاقی بودن این تبلیغات

انجمن نویسندگان آمریکا در نوامبر سال ۲۰۰۵، طی گزارشی درخصوص تبلیغات درون‌فیلمی عنوان کرد:

در مورد اخلاقی بودن این شیوه تبلیغاتی، پرسش‌های اساسی و فراوانی وجود دارد. مردم حق دارند از اینکه ناخودآگاه در معرض تبلیغات قرار می‌گیرند، آگاه شوند و نیز هنرپیشه‌ها حق دارند خلاقیت خود را در این مورد بیشتر به کار گیرند.

تبلیغات باید چگونه باشند؟

در تبلیغات بهتر است به جای پرداختن به ویژگی های محصول یا خدمات به منافع مشتری بپردازیم و خود را جای مشتری ها بگذاریم.به طوری که اگر ما مشتری باشیم چه چیزی به پذیرفتن پیام و هدف تبلیغات مجابمان می کند؟

تبلیغات پنهان از مورد بالا محروم هستند.اما خلاقیت کارگردان ها و استفاده از صحنه های مهم فیلم تاثیر غیر قابل انکاری دارد.

ولی همچنان این تبلیغات مناسب محصولاتی است که فواید آن قبلا معرفی گشته یا از چشم خریدار پوشیده نیست.به عبارتی بهتر است با انواع دیگر تبلیغات همراه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *