فن بیان قوی یک مهارت تعیین‌کننده است که می‌تواند به پیشرفت و موفقیت شغلی افراد کمک زیادی کند. مشاغلی که توانایی صحبت کردن در آن‌ها نه یک مهارت جنبی بلکه یک ضرورت اصلی تلقی می‌شود. پس اگر فن بیان خوب دارید و یک سخنور ماهر هستید، احتمال موفقیتتان در این دسته از مشاغل بالاتر است.

۱) راهنمای تور

راهنمای تور از آن دست مشاغلی محسوب می‌شود که به قول معروف هم فال است و هم تماشا! یک راهنمای تور، مسئول هدایت گروه‌های گردشگری در مناطق مختلف و نشان دادن اماکن دیدنی به آن‌هاست. مهم‌ترین بخش کار، ارائه اطلاعات آموزشی به گردشگران است. کاری که فقط به شرط داشتن فن بیان قوی می‌توان از عهده انجام آن به‌خوبی برآمد.

۲) مدیر خرید

احتمالاً می‌دانید که تأمین کالاها، خدمات و به‌طور کلی ملزومات یک شرکت یا سازمان بر عهده مدیر خرید است. او تلاش می‌کند تا نیازمندی‌های مجموعه را با مناسب‌ترین قیمت و کیفیت تهیه کند. انجام این کار، مستلزم گفتگوی سازنده با فروشندگان است. مدیران خرید، باید مذاکره‌کنندگان زیرکی باشند تا در زمینه قیمت‌گذاری و شرایط تحویل، منافع سازمان را به‌خوبی تأمین کنند. متقاعد کردن فروشندگان، یک چالش دشوار است که فقط افراد برخوردار از فن بیان قوی با موفقیت از آن عبور می‌کنند.

۳) وکالت

فن بیان قوی شاید در هیچ شغلی به اندازه شغل وکالت، جلوه نداشته باشد. یک وکیل، مسئول صیانت از حقوق موکلین است. او باید ضمن برخورداری از دانش حقوقی بالا، در صحنه دادگاه عملکرد درخشانی داشته باشد. وکالت صرفاً به دانستن قوانین، بندها و تبصره‌های قانونی محدود نیست. یک وکیل زمانی قادر به دفاع موفقیت‌آمیز از موکلینش خواهد بود که بتواند تشریح خوبی از دانسته‌هایش داشته باشد. او باید با بیانی هوشمندانه و گیرا، قاضی یا رئیس دادگاه را به صدور رأی دلخواه متقاعد کند. پس اگر فکر می‌کنید سخنور خوبی هستید و سرتان برای دعاوی حقوقی درد می‌کند، وکالت می‌تواند یکی از مسیرهای موفقیت باشد.

۴) تدریس

یک مُدرس علاوه بر برخورداری از دانش کافی، باید بتواند دانسته‌هایش را به شکلی اثربخش به مخاطبان (دانش آموزان یا دانشجویان) منتقل کند. هدفی که جز از طریق فن بیان خوب، محقق نمی‌شود. ضمناً اکثر معلمان امروزی، جلسات متعددی را با والدین و مسئولان مدارس برگزار می‌کنند که حضور شایسته در این جلسات نیز، مهارت سخنوری بالایی را می‌طلبد.

۵) بازیگری

اغلب بازیگران مشهور، آن‌قدرها هم تیپ و چهره منحصربه‌فردی ندارند و بسیاری از آن‌ها بدون شانس و رابطه به این جایگاه رسیده‌اند. برای بازیگر شدن باید علاوه بر فن بیان قوی، در استفاده از زبان بدن (که یکی از مهارت‌های جانبی فن بیان است) نیز تسلط بسیار بالایی داشته باشید. اگر بتوانید در این دو زمینه نگاه‌ها را متوجه خودتان کنید، شانس زیادی برای موفقیت دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *