چرا باید در خانه تمرین فردی انجام بدهیم؟

شما به عنوان یک بازیگر باید هرروز تمرین داشته باشید، بازیگری درست ماننده تمام هنر های دیگه نیاز به تمرین داره تا شما بتوانید مهارت هایتان را افزایش دهید و ایراد هایتان را برطرف کنید.

متاسفانه اکثر افرادی که قصد بازیگری دارند، بعد از این که دوره آموزشی بازیگری را میگذرونند تمام تمرکزشون را روی تست‌های بازیگری میزارند و دیگه هیچ تمرینی انجام نمیدهند درصورتی که این کار کاملا اشتباه است.

درسته که بازیگری یک فعالیت گروهی است، ولی یک بازیگر حرفه‌ای برای حفظ آمادگی خودش به تمرینات انفرادی نیاز دارد.

همچین شما قبل و هنگامی که در کلاس های بازیگری شرکت میکنید لازم است تمرین فردی داشته باشید تا از کلاس نتیجه بهتری بگیرید.

تمرینات بازیگری

رهایی عضلات قبل از شروع هر تمرین شما اول باید بدن خود را آماده کنید. ذهنتان را آماده کنید، برای تمرینات بازیگری شما به ذهنی خالی از مشکلات شخصی و دغدغه های روزمره نیاز دارید.

حالا شما بدنی آماده و ذهنی متمرکز دارید. تمرینات بازیگری به چند بخش تقسیم میشود: بدن، بیان، تخیل، احساسات.

تمرینات بدن

بدن یک بازیگر نخستین جلوه توان و استعداد اوست. بازیگر پیش از اینکه حرف بزند یا هر احساسی را به نمایش بگذارد در برابر حضار یا لنز دوربین حرکت می‌کند؛ پس نخستین مواجهه بیننده با بازیگر از طریق بدن است.

توجه داشته باشید که: منظور از بدن تنها فیزیک یا چاقی و لاغری نیست، بلکه میزان تمرکز و تسلط بازیگر بر تمام اعضای بدن و رهایی اوست.

تمرین بدن به‌طور روزانه:

۱- دویدن:

هر بازیگر باید برای کسب آمادگی و آگاهی کافی از بدنش به‌طور منظم مسافتی را بدود. ذات دویدن علاوه‌بر اینکه به تناسب اندام بازیگر نیز کمک می‌کند، نوعی هماهنگی و هارمونی میان اعضای بدن بازیگر ایجاد می‌کند.

سپس با شل‌کردن ماهیچه‌ها و همزمان راه رفتن انقباض را از خود دور کنید، پس از چند دقیقه آرام روی نوک پا بروید، کم‌کم روی پاشنه بروید. (در تمام مدت تمرین بدن نباید سرتان خم یا افتاده باشد)

۲- تمرین تعادل:

• یک قطعه طناب را به دو ستون ببندید.
• دست ‌هایتان را به دو طرف کمرتان بزنید.
• بدون آنکه از روی طناب خارج شوید روی آن راه بروید
• حداقل ۱۵ قدم این کار را انجام دهید.

۳- تعادل کیسه لوبیا:

• یک کیسه لوبیا یا یک مورد مشابه را در بالای سر و یا شانه خود قرار دهید.
• در یک خط مستقیم راه بروید، حالت بدنی و تعادل خود را حفظ کنید تا از افتادن آن جلوگیری شود.
• سپس قدم زدن به صورت زیگ زاگ یا دایره ای را امتحان کنید، به سمت عقب حرکت کنید یا از یک سمت به طرف دیگر حرکت کنید.

راه رفتن با پاشنه پا:

• دستان خود را به دو طرف دراز کنید تا موازی با زمین باشند.
• از گچ یا طنابی استفاده کنید تا بر روی یک خط راه بروید.
• در یک خط مستقیم با پاشنه پا قدم بردارید و پشت پاشنه تان را روبروی انگشتان پای خود قرار دهید.
• به آرامی و با کنترل حرکت کنید.از ۵ تا ۲۰ قدم ادامه دهید.

تمرینات بیان

گرم کردن صدا:

گرم کردن صدا دارای مزایا فوق العاده ای است و میتواند به شما کمک کند تا تارهای صوتی تان شل شود، و شما را برای اجراهاتون آماده کند.

  • به طور عادی نفس بکشید و موقع نفس کشیدن شانه ها و قفسه سینه تان را شل کنید. دستتان را روی شکمتان بگذارید تا مطمئن شوید موقع نفس کشیدن شکمتان بالا و پایین می رود نه شانه ها یا قفسه سینه تان.
  • وضعیت قرار گیری بدن فرقی نمی‌کند که نشسته باشید یا ایستاده، برای اینکه بدنتان در حالت مناسبی باشد در تمام مدت گرم کردن صدا، سرتان را کاملا صاف و مستقیم نگه دارید به طوری که انگار در یک خط مستقیم قرار دارد.
  • آزاد کردن فک: فک شما همان جاییست که صدا از آن بیرون می آید. درست به همین دلیل باید از فکتان به خوبی مراقبت کنید تا موقع آواز خواندن به مشکل برنخورید. این کار را می توانید با ماساژ دادن و یا ورزش کردن بصورته باز و بسته کردن آرام دهان انجام بدهید.
  • لرزاندن زبان و لب برای انجام این تمرین باید نوک زبانتان را پشت دندان‌های بالایی تان قرار بدهید. سپس وقتی نفس می کشید زبانتان را بلرزانید.

درمقاله 10روش ساده برای تقویت فن بیان تمرینات زیادی برای تقویت بیان شما قرار داده ایم.

تمرینات تخیل

تخیل در بازیگری یکی از دلایلی بوده است که افراد زیادی بازیگری را به عنوان یک حرفه انتخاب کرده اند، همان افرادی که در ذهنشان دنیاهای مختلفی را تجربه کرده اند.
قنی‌ترین مکان برای خلق یک اثر هنری، تخیل هنرمند است.

شما با چند تمرین ساده میتوانید تخیل خود را زنده کنید.

الف) یک موقعیت را انتخاب کنید،به عنوان مثال فکر کنید شما دزدیده شدید،حالا از خود چند سوال بپرسید:

چه احساسی دارم؟ باید چیکار کنم؟ ادم دزد ها چه کسانی میتوانند باشند؟ چرا من را دزدیدند؟ چجوری فرار کنم؟

ب) زمانی که در محیط‌های شلوغ هستید به افراد توجه کنید،به این فکر کنید که آنها چه جور زندگی‌ای دارند؟ چه مشکلاتی دارند؟ شغل آنها چیست؟ تلاش کنید با طرح سوالات مختلف یک زندگی برای آنها خلق کنید.

تمرینات حس

حس را می توان مرواریدی در صدف (دل بازیگری) دانست.

فرض میکنیم میوه‌ای مثل موز را دوست داریم و شخصی که با آن خیلی رو دربایستی داریم مثلا پدربزرگمان یک موز را به ما میدهد تا بخوریم ما موز را پوست کنده و میخوریم متوجه میشویم یک کرم بزرگ در دهانمان است، پدربزرگ ما در حال خنده است حالا:
۱. چگونه موز را پوست میکنیم؟.
۲. چگونه موز را گاز میزنیم؟.
۳. وقتی متوجه وجود کرم در دهانمان میشویم چه حالی داریم؟
۴. حالات خنده و شکل پدربزرگ را چگونه توصیف میکنیم؟.
مانند مثال بالا موقعیت‌هایی درنظر بگیرید و سعی کنید حستان را درک کنید.

نکته: زمانی که تلاش کنید حسی داشته باشید کاملا مشخص میشود که حس شما مصنوعی است.

راهکار
اگر میخواهید حس شخصی را بدهید که آدم خطرناکی است، و مخاطب را بترساد (حس ترس) باید عملی انجام دهید که ترس ناک باشد، شما نمیتوانید بشینید و حس ترس را بدهید.

حس دربازیگری بسیار تاثیر گذار است. برای شما پیش آمده فیلمی را ببینید که کاراکتر بد اون فیلم اثر زیادی روی شما بزارد، بعد از دیدن آن فیلم با وجود این که شما میدانید بازیگر اون کاراکتر فقط نقشی که داشته است را بازی کرده، و قطعا شخصیت اصلیش نبوده، ولی به اون بازیگر حس بدی پیدا میکنید.
این یعنی اثرگذاری قوی حس آن بازیگر روی شما.

سخن پایانی

در پایان درنظر داشته باشید که بازیگری یک کار تیمی است و برای تمرین بازیگری نیاز به حضور در گروه دارید. تمرینات بازیگری شما باید زیر نظر اساتید خبره بازیگری باشد و مرتب شما را اصلاح کنند وگرنه سبک بازی شما به اشتباه پرورش خواهد یافت. همچنین برای حضور در فیلم‌های مختلف شما نیاز دارید تا عضو یک تیم فیلمسازی باشید. از این روی ما از شما دعوت می‌کنیم تا با ثبت نام در کلاس‌های بازیگری تصویر شرقی، عضو خانواده ما شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *