در این مقاله قصد داریم در مورد استعداد بازیگری و نقش داشتن استعداد در بازیگر شدن صحبت کنید. مطلب تهیه شده حاصل سال‌ها تجربه آموزشگاه تصویر شرقی در زمینه فیلم‌سازی و تربیت بازیگر می‌باشد و در طی این مطلب از نظرات اساتید بزرگ جهان در زمینه استعداد بازیگری استفاده می‌کنیم.

استعداد بازیگری چیست؟

به گفته سنفورد مایزنر، که یکی از بزرگترین مدرسین بازیگری جهان است، استعداد بازیگری را می‌توان به دو بخش تقسیم نمود:
بخش اول) توانایی بازیگری یا (Aptitude) به معنی داشتن نیازمندی‌های اولیه بازیگری است؛ مانند: توانایی تکلم، توانایی شناخت رفتارهای صحیح، توانایی تشخیص واقعیت از مجاز، داشتن شعور در رفتار، داشتن قدرت درک از خود، درک از محیط اطراف و درک از سایرن. که به صورت ذاتی و خدادادی است.

بخش دوم) استعداد بازیگری یا (Talent) به معنی: داشتن توانایی‌های کاربردی در بازیگری؛ مانند: داشتن درک عمیق از نقش و از احساسات، توانایی خلق موقعیت‌های بی‌بدیل، داشتن خلاقیت لحظه‌ای و بداهه، بیان شیوا، توازن و انعطاف بدنی و… که قابل تمرین و یادگیری است.

اکثر افراد استعداد بازیگری را با سطح فعلی بازیگری یک شخص اشتباه می‌گیرند. به عنوان مثال اگر شخص بتواند گریه کند یا بخندد یا لطیفه تعریف کند، فرض عموم مردم این است که این شخص استعداد بازیگری دارد و اگر شخصی نتواند این کارها را انجام دهد، آن شخص استعداد بازیگری ندارد. در صورتی که این باور کاملا اشتباست.

با ذکر یک مثال موضوع را شفاف می‌کنیم: اگر شخصی زبان انگلیسی بلد نباشد و هیچ کلاس زبانی تاکنون نرفته باشد، آیا می‌توان تشخیص داد او استعداد زبان انگلیسی دارد یا خیر؟

در واقع استعداد بازیگری همان سرعت یادگیری شخص است. ممکن است برخی افراد در ابتدای کار، مقدار کمی از سایرین جلو باشند، اما این دلیلی بر داشتن استعداد بازیگری نیست و ممکن است به مرور زمان پیشرفت نکنند و در همان سطح قبلی باقی بمانند. برعکس ممکن است شخصی در ابتدای کار، نتواند بازی زیبایی از خود نشان دهد، اما به مرور و با آموزش، به سرعت پیشرفت کند و از بقیه جلو بیفتد.

آیا برای بازیگری نیاز به آموزش است؟

قطعا برای یادگیری یک مهارت نیاز به آموزش دارید. ممکن است این آموزش‌ها را به صورت تجربی و سر صحنه بیاموزید یا ممکن است در کلاس‌های آموزشی و به صورت متمرکز آنها را فراگیرید. درست مانند رانندگی.

در دنیای امروز و با توجه به هزینه‌های بالای فیلمسازی، کمتر کارگردانی حاضر می‌شود که شخصی آموزش ندیده را در فیلم خود بازی دهد و با توجه به تعداد زیاد بازیگران آموزش دیده، اولویت انتخاب کارگردانان معمولا با افراد آموزش دیده و با تجربه است.

ما در مقاله‌ای جداگانه این موضوع را بررسی نموده‌ایم: آیا بدون آموزش بازیگری می‌توان در فیلم بازی کرد؟

آزیتا ترکاشوند در تصویر شرقی
آزیتا ترکاشوند در تصویر شرقی

آیا تست‌های استعدادیابی می‌تواند استعداد بازیگری را تشخیص دهند؟

تقریبا همه افرادی که از لحاظ ذهنی دارای معلولیت خاصی نیستند، می‌توانند بازیگر شوند و ما در دنیای بازیگری به تعداد انسان‌های روی کره زمین، نیاز به بازیگر داریم.

بیشترین چیزی که برای بازیگر شدن نیاز دارید، صبر و پشتکار است

بازیگری مانند یک ماراتن است و ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا شما به شهرت برسید و کارگردانان شما را بشناسند و از شما استفاده کنند. در دوره زمانه فعلی، افراد دیگر صبر و حوصله قبل را ندارند و می‌خواهند یک شبه به شهرت و ثروت برسند و خیلی زود، دلسرد می‌شوند.

ما در مقاله‌ای جداگانه در مورد تست‌های استعدادیابی بازیگری صحبت کرده‌ایم: تست استعدادیابی بازیگری

از کجا بفهمم استعداد بازیگری دارم؟

اگر شما در حال مطالعه این مقاله هستید پس قطعا از بهره هوشی کافی برخوردارید و می‌توانید بازیگر شوید. به همین راحتی و به رایگان استعداد شما کشف شد. پس موسسه استعدادیابی بازیگری از شما بابت تست استعدادیابی درخواست وجه نمود، بدانید که هزینه نیاز نیست و نتیجه تست، مثبت است.

اما اینکه با چه سرعتی سرفصل‌ها و مهارت‌های بازیگری را بیاموزید و چقدر تلاش نیاز دارید، پس از حضور در کلاس‌های بازیگری مشخص می‌شود. چه بسا افرادی که سرعت یادگیری بالایی دارند، اما تلاش و پشتکارشان اندک است، یا افرادی که سرعت یادگیری پایینی دارند، اما با تلاش و پشتکار آن را جبران می‌کنند.

دقت داشته باشید هیچ چیز مثل صبر و پشتکار نمی‌تواند به شما در بازیگری کمک کند، نه پول و نه پارتی!

آیا چیزی به اسم استعداد ذاتی در بازیگری وجود دارد؟

باید به این نکته اقرار کرد، افرادی هستند که بدون نیاز به آموزش خاص، می‌توانند نقش افراد دیگر را بازی کنند و بدون کمک سایرین و با مطالعه فیلمنامه یا نمایشنامه، می‌توانند با نقش ارتباط برقرار کنند.

اما با وجود اینکه رسیدن به نقش، مهمترین و دشوارترین مرحله بازیگری است، اما اطلاع از دانش تخصصی این هنر و آشنایی با اصطلاحات، بسیار مهم است.

به عنوان مثال: شما باید بدانید در قاب Over The Shoulder چگونه باید ایستاد و دیالوگ گفت، در غیر این صورت در زمان فیلمبرداری، بارها باید آن پلان تکرار شود و ممکن است دیگر آن کارگردان در کارهای بعدی از شما استفاده نکند.

در دنیای امروز، بازیگری که آموزش ندیده باشد، بی‌سواد محسوب می‌شود، حتی اگر بهترین بازی را جلوی دوربین از خود نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *