جهت تعیین وقت تست استعدادیابی تماس بگیرید:

۰۹۱۵۴۹۰۱۴۳۲
۰۵۱۳۶۰۲۶۴۴۰

در این مطلب قصد داریم در مورد استعداد در بازیگری و تست استعدادیابی بازیگری و انواع آن صحبت کنیم. این مقاله به همت تیم تولید محتوای تصویر شرقی تهیه گردیده است و براساس تجربه چندین ساله این مجموعه در حوزه بازیگری و فیلمسازی در مشهد، آماده گردیده است.

منظور از استعداد بازیگری چیست؟

بازیگری یک هنر جمعی است، به این معنی که در این هنر علاوه براینکه شما سهیم هستید، سایر عوامل فیلم یا تئاتر نیز دخیل هستند. پس شما نمیتوانید به صورت صد در صد نظر شخصی خود را اعمال کنید، اما به عنوان یک بازیگر، وظیفه و مسئولیت نهایی برای خلق نقش و ایفای آن برعهده شماست.

برای شروع بازیگری شما ابتدا می‌بایست دوره بازیگری گذرانده باشید تا کارگردانان برای انتخاب شما در فیلم‌هایشان به شما فکر کنند. بسیاری از افراد قبل از شروع فعالیت در زمینه بازیگری قصد دارند تا استعداد سنجی شوند تا مبادا پای در مسیری بگذارند که آینده روشنی برایشان نداشته باشد.

ما هیچ بازیگری نداریم که از روز اول بازیگر فوق‌العاده و تمام و کمالی بوده و همیشه عالی بوده است. همه بازیگران حال حاضر دنیا روزی بسیار مبتدی بوده و بازی آنها ضعیف بوده است. اما با آموزش و یادگیری توانسته‌اند خود را به سطوح بالا برسانند.

در واقع استعداد بازیگری چیزیست که زیادی به آن پرداخته شده است و بیش از حد مهم جلوه داده می‌شود. هنگامی که ما در مورد استعداد بازیگری صحبت می‌کنیم، منظور توانایی یادگیری اصول بازیگریست. اینکه چگونه از یک بازیگر مبتدی به یک بازیگر حرفه‌ای تبدیل شوید.

پس اگر سرعت یادگیری بازیگری شما بالاست، شما استعداد بازیگری بالایی دارید، اما اگر سرعت یادگیری شما پایین است، شما استعداد بازیگری پایینی دارید. اما کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که از لحاظ ذهنی و مغزی سالم باشد، اما استعداد بازیگری به هیچ عنوان نداشته باشد.

از نظر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که زیر نظر سازمان جهانی کار (ILO) کار فعالیت دارد، بازیگری یک مهارت است و هر کسی می‌تواند بازیگری را بیاموزد.

مرحوم امین تارخ در خاطره‌ای تعریف می‌کرد که:

من تا به حال به چندین نفر گفته‌ام که استعداد بازیگری ندارند، اما بعد از مدتی که آنها را در فیلم یا تئاتری دیده‌ام، متوجه اشتباه خود شده ام و اکنون سعی می‌کنم دیگر به کسی نگویم استعداد بازیگری نداری.

تست استعدادیابی بازیگری
تست استعدادیابی بازیگری

جهت تعیین وقت تست استعدادیابی تماس بگیرید:

۰۵۱۳۶۰۲۶۴۴۰
۰۹۱۵۴۹۰۱۴۳۲

منظور از تست استعدادیابی بازیگری چیست؟

در این تست که اکثرا مخاطب آن افراد کم سن سال و کودکان هستند، علاقمندان به آموزشگاه‌های بازیگری یا به کارگردانان مختلف رجوع می‌کنند تا از آنها تست استعدادیابی به عمل بیاید. تست‌های استعدادیابی معمولا تکیه بر داشته‌های فرد و سطح بازیگری فعلی او دارد و نمی‌تواند پتانسیل شخص و آینده وی پس از گذراندن دوره‌های بازیگری را پیش‌بینی نماید. یعنی اگر شخصی بتواند خوب صحبت کند و کمی هم حس‌های مختلف را نشان دهند، به طور قطع می‌توان گفت آن شخص استعداد بازیگری دارد.

اما همواره این احتمال وجود دارد که شخص در آن لحظه تمرکز کافی نداشته باشد، یا اضطراب بر او غلبه کرده باشد، در این حالت باز هم نمی‌توان گفت که شخص استعداد بازیگری ندارد، فقط در آن لحظه نتوانسته قابلیت‌های خود را به نمایش بگذارد. به همین دلیل ما در تست‌های بازیگری که برگزار می‌کنیم تمام تلاش خود را می‌کنیم تا به طور قطع به شخصی نگوییم که استعداد بازیگری ندارد.

دقت داشته باشید که تست استعدادیابی بازیگری با تست بازیگری متفاوت است. در تست بازیگری کارگردان از بازیگران جهت انتخاب نقش برای فیلم یا تئاتر خود تست می‌گیرد، اما در تست استعدادیابی، نتیجه تست برای اطلاع و آگاهی خود شخص است و کاربرد و اعتبار دیگری ندارد.

جلسه تست استعدادیابی بازیگری کودک و نوجوان
جلسه تست استعدادیابی بازیگری کودک و نوجوان

انواع تست‌های استعداد یابی بازیگری

تست‌های استاندارد بازیگری فنی و حرفه‌ای

این تست به صورت حضوری انجام می‌شود و با توجه به اینکه آموزشگاه‌های تحت نظارت فنی و حرفه‌ای می‌بایست تحت استانداردهای سازمان جهانی کار فعالیت داشته باشند، جهت تست‌های خود آزمونی به اسم «آزمون ارزشیابی تشخیصی» دارند که در آن تعیین می‌شود که شخص چه مقدار از هر سرفصل بازیگری را می‌داند و چه مقدار نیاز به آموزش دارد.

تست استعدادیابی سایر آموزشگاه‌ها

این تست‌ها معمولا به توسط یکی از کارکنان یا اساتید آموزشگاه انجام می‌پذیرد و مبنی مشخص و استاندارد خاصی ندارد و به صورت غیر علمی و تجربی انجام میپذیرد و ممکن است در آن به صورت سلیقه‌ای عمل شود.

تست استعدادیابی بازیگری آنلاین

در این تست، شما به صورت آنلاین با شخصی (بازیگر، کارگردان یا مدرس بازیگری) مصاحبه می‌کنید و ایشان از شما می‌خواهد که اتود بازیگری اجرا نمایید و سپس نتیجه را به شما می‌گویند. با توجه به اینکه در این تست شما در منزل و محیط کم استرسی هستید، نتیجه بدست آمده دقیق نمی‌باشد.

تست بازیگری از طریق اپلیکیشن موبایل

این تست به تازگی باب شده و در آن یک نرم افزار موبایلی از شما سوالاتی در مورد بازیگری میپرسد و در نهایت با توجه به پاسخ‌های شما، میگوید که شما استعداد بازیگری دارید یا خیر. اگرچه این روش هیچگاه نمیتواند جای مصاحبه حضوری را بگیرد، اما سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود مبنی علمی دارد و تلاش می‌کند ذهن شما را تحلیل کند که آیا بازیگری با روحیه شما سازگار است یا خیر.

پذیرفته شدن در تست استعدادیابی بازیگری به چه معناست؟

تقریبا ۹۰ درصد افراد استعداد ذاتی و توانایی یادگیری اصول بازیگری را دارند و قبول شدن در تست‌های بازیگری چندان دستاورد مهمی به حساب نمی‌آید.

دقت داشته باشید صرف قبول در تست استعدادیابی دلیلی بر توانایی شما برای بازی در فیلم نیست و فقط این تست مشخص می‌کند که شما در صورت فراگیری اصول بازیگری، احتمالا در آینده می‌توانید شغل بازیگری را ادامه دهید.

همچنین لازم به ذکر است، جمله قبولی در تست استعدادیابی بازیگری اشتباه است و تست‌های استاندارد به صورت درصدی هستند و درصد استعداد شما را از ۱ تا ۱۰۰ میسنجند.

هنرجویان فارغ التحصیل تصویر شرقی

سوالات متداول در رابطه با استعدادیابی بازیگری

من در تست استعدادیابی بازیگری قبول شده‌ام، حالا باید چکار کنم؟
همانطور که گفتیم جمله قبولی در تست استعدادیابی اشتباه است و معمولا شخصی که از این جمله استفاده می‌کند سواد و دانش کافی برای این کار را نداشته است.

و اما بعد از اینکه متوجه شدید که استعداد یک کار را دارید، باید با تلاش و قدرت به سمت آن حرکت کنید و با فراگیری دانش تئوری آن و کسب تجربه عملی در آن عرصه، استعداد خود را شکوفا کنید و به هدف خود برسید.

کجا تست استعدادیابی بازیگری بدهم؟
توصیه ما آموزشگاه‌های بازیگری مخصوصا آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای است. ما در آموزشگاه فنی و حرفه‌ای تصویر شرقی، تست استاندارد استعدادیابی منطبق بر استانداردهای جهانی سازمان ILO برگزار می‌کنیم.

دقت داشته باشید، هیچگاه به صورت شخصی به کارگردانان یا بازیگران برای استعدادیابی مراجعه نکنید، مخصوصا در محیط‌هایی مانند کافی شاپ یا منزل ایشان و همیشه از سعی کنید در محیط‌های عمومی و امن این کار را انجام دهید.

همه فامیل می‌گویند که من استعداد بازیگری دارم، باید چکار کنم؟
اگرچه این اشخاص نمیتوانند نظر کارشناسی در این رابطه دهند، اما همانطور که گفتیم، ۹۰ درصد انسان‌ها استعداد و توانایی بازیگری را دارند. پس سعی کنید استعداد خود را شکوفا کنید.

هزینه تست استعدادیابی بازیگری چقدر است؟
معمولا این تست در آموزشگاه‌های بازیگری به صورت رایگان انجام می‌شود. در مجموعه تصویر شرقی نیز این تست رایگان است. شاید آموزشگاه‌های دیگر هزینه‌ اندکی دریافت نمایند.

آیا نتیجه تست استعدایابی بازیگری قطعی است؟
خیر، بازیگر شدن به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد، از جمله: صبر، پشتکار، انگیزه، یادگیری، انظباط شخصی و… . چه بسا افرادی که استعداد بازیگری زیادی داشتند، اما به دلیل عجول بودن یا نداشتن پشتکار، این حرفه را کنار گذاشتند.

تست استعدادیابی بازیگری در مشهد به چه صورت است؟
آموزشگاه‌های بازیگری متعددی در مشهد وجود دارد که تست استعدادیابی برگزار می‌کند. شما می‌توانید به یکی از این آموزشگاه‌ها مراجعه نمایید و استعداد خود را بسنجید. آموزشگاه تصویر شرقی نیز تست استعدادیابی استاندارد رایگان برگزار می‌نماید.

چطور برای تست استعدادیابی آماده شوم؟
معمولا تست‌های استعدادیابی آمادگی خاصی لازم ندارد و سعی کنید بدون آمادگی مراجعه نمایید تا در نتایج آزمون اختلالی ایجاد نشود. اما اگر قصد دارید آماده باشید می‌توانید در این مقاله لیست اتودهای بازیگری را مشاهده نمایید، یک یا چند مورد را انتخاب کنید و در روز آزمون آنها را اجرا نمایید.

تاثیرگذار ترین عاملی در تست استعدادیابی می‌شود چیست؟
علاقه هنرجو و حمایت خانواده و اطرافیان مهمترین عوامل استعدادیابی هستند. مسیر بازیگری بسیار دشوار است و اگر عاشق این کار نباشید، نمیتوانید تا انتهای مسیر را بپیمایید.

نتیجه گیری

ما همواره به هنرجویان خود در مجموعه تصویر شرقی می‌گوییم: اجازه ندهید کسی به شما بگوید که چه چیز را دنبال کنید و چه چیز را دنبال نکنید. اگر انگیزه و اراده لازم برای بازیگر شدن را در خود میبینید، پا در این مسیر دشوار بگذارید و از مبارزه با سختی‌ها لذت ببرید.

تست استعدادیابی بازیگری چیزیست که زیادی بزرگ جلوه داده شده است. شکست در این تست نمی‌تواند جلوی شما را از بازیگر شدن بگیرد و موفقیت در این تست نیز نمیتواند تضمینی بر آینده شما باشد. پس با قدرت به مسیر خود ادامه دهید.

2 نظر در مورد “تست استعدادیابی بازیگری

  1. من خیلی ، خیلی به بازیگری علاقه دارم استعدادم خیلی زیاد هستش میتونم بگم مثل استعدادم مثل یک بازیگر حرفه ای و من مطمعا هستم در بازیگری موفق میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *