جهت تعیین وقت تست بازیگری تماس بگیرید:

۰۹۱۵۴۹۰۱۴۳۲
۰۵۱۳۶۰۲۶۴۴۰

بازیگری یک هنر جذاب و پر طرفدار است، اما علاقمندان به تئاتر و سینما، برای حضور در پروژه‌های مختلف فیلم یا تئاتر نیاز به قبولی در تست بازیگری دارند. در این مقاله به صورت اختصاصی در مورد تست بازیگری در مشهد صحبت می‌کنیم و فقط تست بازیگری برای پروژه‌های تصویری مانند: فیلم سینمایی، فیلم تلویزیونی، فیلم کوتاه، سریال، فیلم اینستاگرامی و سریال ها را شرح می‌دهیم و به پروژه‌های تئاتری کاری ندارم.

این مقاله به همت مجموعه تصویر شرقی و براساس تجربیات اساتید و کادر فنی این مجموعه گردآوری شده است و حاصل سال‌ها فعالیت این مجموعه در زمینه فیلمسازی و آموزش بازیگران مختلف می‌باشد. پس با دقت مطالعه نمایید و قدر آن را بدانید، زیرا این اطلاعات را در هیچ کتاب یا منبع دیگری نخواهید یافت.

انواع تست بازیگری

به صورت کلی تست‌های بازیگری دو دسته‌اند:

1- تست بازیگری جهت استعدادیابی

این نوع تست مخصوص افرادیست که هنوز ابتدای راه هستند و می‌خواهند بدانند که مسیر بازیگری را دنبال نمایند یا خیر. با توجه به اینکه تست بازیگری استعدادیابی در این مقاله مد نظر ما نیست، در مطلبی جداگانه به آن پرداخته‌ایم:

تست استعدادیابی بازیگری در مشهد

2- تست بازیگری برای پروژه

وقتی در مورد تست بازیگری سخن می‌گوییم، منظورمان تست بازیگری برای پروژه‌های مختلف است. همانطور که پیش از این نیز توضیح دادیم ما در این مقاله فقط تست بازیگری در مشهد و تست بازیگری برای فیلم را توضیح می‌دهیم. منظور از فیلم نیز در اینجا هرنوع پروژه ویدئویی و فیلم می‌باشد.

جهت تعیین وقت تست بازیگری تماس بگیرید:

۰۹۱۵۴۹۰۱۴۳۲
۰۵۱۳۶۰۲۶۴۴۰

کجا تست بازیگری بدم

۱- آموزشگاه‌های بازیگری

معمولا آموزشگاه‌های بازیگری تست استعدادیابی برگزار می‌کنند. آموزشگاه تصویر شرقی نیز تست استاندارد و بین‌المللی بازیگری که زیر نظر فنی و حرفه‌ای است برگزار می‌کند که معادل تست استعدادیابی سایر آموزشگاه‌ها محسوب می‌شود.

معمولا هر آموزشگاه با تعدادی کارگردان همکاری دارد و آنها تست‌های خود را در آن آموزشگاه برگزار می‌نمایند. اما ممکن است یک آموزشگاه همیشه تست برای فیلم نداشته باشد و در طول سال فقط یکی دو فراخوان بازیگری داشته باشد.

خوشبختانه ما در آموزشگاه تصویر شرقی همواره بین ۳ تا ۴ پروژه فعال داریم که نیاز جذب بازیگر و هنرجو دارد.

۲- دفاتر سینمایی

دفاتر سینمایی مکانی جهت تولید فیلم و سریال است و معمولا این دفاتر برای برنامه‌ریزی تولید و برگزاری جلسات کاری استفاده می‌شود اما معمولا متراژ این دفاتر کم است و قابلیت این را ندارند که فراخوان بازیگری داشته باشند و پذیرای تعداد زیادی علاقمند در روز تست باشند. آموزشگاه تصویر شرقی با فضایی بالغ بر ۶۰۰ متر مربع، یکی از بزرگترین آموزشگاه بازیگری شرق کشور است و افتخار همکاری با اکثر دفاتر سینمایی فعال و کارگردانان مشهدی را دارد.

۳- فراخوان‌های بازیگری

این فراخوان‌ها معمولا در شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، روزنامه‌ها یا حتی به صورت تراکت و پوستر قابل یافتن است. شما فقط باید دنبال باشید و گزینه‌های خوب را پیدا کنید تا وقت شما تلف نشود. لازم به ذکر است به تازگی فراخوان بازیگری فیلم و سریال، قانونمند شده است و تهیه‌کنندگان قبل از اعلام فراخوان بازیگری، می‌بایست مجوز فراخوان بازیگری اخذ نمایند. این فراخوان‌ها جهت شرکت عموم است و معمولا محدود به دو یا سه روز است. ما در مجموعه تصویر شرقی همیشه به صورت همزمان دو یا سه فیلم را در دست تولید داریم، اما تقریبا هر دو ماه یک بار مجوز فراخوان عمومی بازیگری می‌گیریم و اکثرا تلاش داریم تا از هنرجویان خود در فیلم‌ها استفاده نماییم. اما علاقمندان همیشه می‌توانند جهت تست بازیگری به دفتر تصویر شرقی مراجعه نمایند.

نمونه مجوز فراخوان تست بازیگری در مشهد
نمونه مجوز فراخوان تست بازیگری در مشهد

۴- مراجعه مستقیم به کارگردانان

شما می‌توانید به صورت مستقیم به کارگردانان (اگر آنها را می‌شناسید) داشته باشید و جهت تست با آنها مشورت کنید. البته این به شرطی است که آن کارگردان در حال تولید فیلم باشد. این روش را ما توصیه نمی‌کنیم. زیرا در گذشته افرادی (مخصوصا دختر خانم‌های جوان) به کارگردانان مراجعه نموده‌اند و کارگردان پیشنهاد جلسه در کافی‌شاپ یا منزل داده است. از همین رو فراخوان‌های بازیگری سینما به تازگی نیازمند اخذ مجوز شده است.

5- شرکت در تست بازیگری آنلاین

این روش نیز به تازگی مرسوم شده است و معمولا در مراحل ابتدایی تست بازیگری اتفاق می‌افتد. ما در مقاله تست آنلاین بازیگری این نوع تست را به صورت کامل شرح داده‌ایم.

هدف شما از حضور در تست بازیگری چیست؟

شما باید مشخص کنید که هدفتان از شرکت در تست بازیگری چیست؟ شاید ابتدا این سوال برایتان عجیب باشد، اما در نظر داشته باشید ما در مجموعه تصویر شرقی سالانه از چندین هزارنفر تست بازیگری می‌گیریم و افراد به دلایل مختلف در تست شرکت می‌کنند. برخی از این دلایل شامل: انتخاب شدن و بازی در فیلم، کشف استعداد، آشنایی با شرایط تست‌ها و برطرف کردن ترس از تست، تفریح و پرکردن اوقات فراقت، کنجکاوی و بدست آوردن اطلاعات، پیدا کردن حس خوب نسبت به خود، امید به اینکه یک‌شبه و بدون زحمت تبدیل به سوپراستار شوند و….

اما شما هدفتان از تست دادن چیست؟ باید به صورت دقیق برای خودتان مشخص نمایید.

چرا باید تست بازیگری بدهیم؟

اکثر مواردی که در بالا گفته شد، جزء فواید تست بازیگری است، حتی گذراندن اوقات فراغت. اما قاعدتا، مهمترین فایده‌ای که تست بازیگری برای شما می‌تواند داشته باشد، این است که در فیلم یا پروژه‌ای انتخاب شوید. اما برای بدست آوردن نقش، شما باید آموزش دیده و در کار خود حرفه‌ای باشید. این حق مسلم هر کارگردانی است که بهترین‌ها را برای فیلمش انتخاب نماید. اگر هنوز آموزش ندیده‌اید یا در حال آموزش دیدن هستید، به شما توصیه می‌کنیم که باز هم در تست‌های بازیگری شرکت کنید تا با فضا و شرایط تست آشنا شوید. شرکت در تست‌های بازیگری به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از توانایی‌های خود داشته باشید و با سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود آشنا شوید.

چه کسی از ما تست بازیگری خواهد گرفت؟

شاید برای شما هم سوال باشد که چه کسی از شما تست بازیگری خواهد گرفت؟

در جواب باید بگوییم که معمولا برای تست‌های استعدادیابی، مدیر آموزشگاه یا اساتید یا اعضای هیئت هنری آموزشگاه تست می‌گیرند. اما برای پروژه‌های سینمایی، بستگی به اندازه پروژه و تعداد شرکت‌کنندگان و اهمیت آن نقش دارد.

هرچه پروژه بزرگتر باشد، شما کمتر با کارگردان و عوامل اصلی سر و کار دارید و معمولا با دستیاران کارگردان یا بازیگردان یا بازیگر نقش مقابل خود سر و کار خواهید داشت.

آیا بدون آموزش دیدن می‌شود در تست‌های بازیگری شرکت کرد

بله، معمولا همه اقشار جامعه از علاقمندان به هنر تا بازیگران حرفه‌ای، در تست‌های بازیگری شرکت می‌کنند و به دنبال نقش هستند. اما اگر شما آموزش بازیگری ندیده هستید شانس موفقیت بسیار پایینی در مقابل بازیگران حرفه‌ای و توانمندی که برای تست آمده‌اند دارید.

معمولا کارگردانان، افرادی را برای نقش‌های خود برمی‌گزینند که دارای دانش و تجربه کافی باشند، تا روند فیلمبرداری آسانتر و سریعتر پیش برود. اما بسیاری از هنردوستان سعی می‌کنند تا داستان‌هایی را که در مورد یک شبه موفق شدن برخی بازیگران در اینترنت است را باور کنند. این داستان‌ها معمولا واقعی نیستند و فقط بخشی از کمپین تبلیغاتی آن بازیگر است تا محبوبیت خود را بیشتر کند. البته همیشه موارد استثنا وجود دارد.

در این مورد مقاله کاملی نوشته‌ایم:

آیا بدون آموزش بازیگری می‌توان در فیلم بازی کرد

چگونه تست بازیگری بدهیم؟

توضیحاتی که داده می‌شود مربوط به روند تست‌گیری در مجموعه تصویر شرقی است و ممکن است بقیه مجموعه‌ها روندی متفاوت داشته باشند.

  1. شما از لحظه‌ای که وارد مجموعه تصویر شرقی می‌شوید، زیر نظر تیم انتخاب گر هستید تا لحظه‌ای که خارج می‌شوید. حتی قبل و بعد از تست نیز تحت نظر هستید، مثلا اگر بعد از تست مدام تماس بگیرید و به دنبال نتیجه تست باشید، این برای ما سیگنال منفی است که صبر و تحمل کافی برای بازیگر شدن ندارد و شانس انتخاب شما را کم می‌کند.
  2. هنگام ورود به مجموعه تصویر شرقی برای تست دادن، ابتدا از شما خواسته می‌شود که فرمی را پر کنید و در نوبت بمانید. رفتار شما در هنگام انتظار بسیار مهم است، اگر مدام غرغر کنید یا مراقبین احساس کنند که قصد برهم زدن نظم مجموعه را دارید، نتیجه تست شما نیز، رد شده خواهد بود.
  3. جهت شرکت در تست‌های بازیگری، حتما سر و وضع مناسب داشته باشید و خانم‌ها نیز حجاب متعارف داشته باشند. ظاهر آراسته، لباس مناسب و رعایت نظافت، نقش بسیار مهمی در انتخاب شما دارد. دقت داشته باشید، حساسیت برروی حجاب در مشهد بیشتر از تهران است.
  4. دقت داشته باشید که حتما با آمادگی کامل تشریف بیارید، از قبل متنی را جهت تست آماده کنید. ما به آن اتود بازیگری می‌گوییم. حتما اتود آماده داشته باشید.
  5. استرس خود را کنترل کنید، داشتن استرس باعث می‌شود نتوانید توانایی‌های خود را بروز دهید.
  6. اطلاعات مربوط به فرم تست بازیگری را با دقت پر کنید و همه به همه گزینه‌ها پاسخ دهید. عدم پاسخ به گزینه‌ها، سیگنال منفی در ذهن تست‌گیرنده ایجاد می‌کند.
  7. معمولا تست‌گیرندگان خسته هستند، سعی کنید به آنها انرژی مثبت دهید.
  8. همیشه با ادب و احترام رفتار کنید.
  9. استایل خاص داشته باشید تا در ذهن تست گیرندگان بمانید. آنها در روز از صدها نفر تست می‌گیرند، شما باید کاری کنید که در آخر شب و موقع جمع‌بندی، شما را به خاطر بیاورند.
  10. سعی کنید یک قطعه عکس ۳ در ۴ و یک قطعه عکس ۹ در ۱۲ همراه خود داشته باشید.
  11. صبور باشید. شاید نیاز باشد یک یا دو ساعت در سالن تست، منتظر نوبت خود باقی بمانید.
  12. هیچوقت از کسی طلبکار نباشید، کارگردان وظیفه‌ای در قابل بازی دادن به شما ندارد و نقش را به هرکس که صلاح بداند می‌دهد.
  13. با غرور و تکبر با کارگردان صحبت نکنید و سعی نکنید به کارگردان نگاه بالا به پایین داشته باشید.
  14. هیچوقت به تست‌گیرنده، دروغ نگویید. تیم‌های فیلمسازی با هم در ارتباط هستند و به راحتی می‌توانند آمار و اطلاعات شما را بدست بیاورند.
  15. انتقاد پذیر باشید و سعی نکنید برای اشتباهاتتان توجیه بیاورید و سعی کنید از انتقادات درس بگیرید.
  16. در نهایت کاری نکنید که در ذهن تست‌گیرنده خاطره بدی بجای بگذارید.

سوالات متداول در تست‌های بازیگری

معمولا در جلسات تست بازیگری، ابتدا یکسری سوالات عمومی پرسیده می‌شود تا با خصوصیات اخلاقی و شخصیت شما آشنا شوند. ضمن اینکه هنگام پاسخ دادن به این سوالات، طرز بیان، شیوایی کلام و کنترل استرس شما نیز محک زده می‌شود. این سوالات عبارتند از:

  1. خودتان را معرفی کنید؟
  2. از رزومه و سابقه هنری خود بگویید؟
  3. در مورد آموزش‌های بازیگری که دیده‌اید بگویید؟
  4. چه کسانی اساتید شما بوده‌اند؟
  5. چه رشته‌های هنری دیگری را یاد دارید؟
  6. آیا به بازیگری علاقه دارید؟ چرا؟
  7. فیلم مورد علاقه شما چیست؟
  8. بازیگر خارجی مورد علاقه شما کیست؟
  9. بازیگر ایرانی مورد علاقه شما کیست؟
  10. آیا وقت خالی جهت حضور در جلسات تمرین و فیلمبرداری را دارید؟
  11. آیا در مشهد زندگی می‌کنید یا شهرستان‌های اطراف مشهد؟
  12. کارگردان مورد علاقه شما کیست؟
  13. چه نقش‌هایی را بهتر بازی می‌کنید؟
  14. سبک بازی شما چیست؟
  15. و…

سپس وارد سوالات تخصصی می‌شوند. سوالاتی مانند:

  1. اتود آماده دارید؟ اگر بله اجرا کنید.
  2. یک اتود فی البداهه با موضوعی که تست‌گیرنده بیان می‌کند، اجرا کنید.
  3. یک متن به شما داده می‌شود و می‌گویند با حس‌های مختلف بگو.
  4. یک متن یک یا چند پاراگرافی از قبل (یا همانجا) به شما داده می‌شود و باید با لحنی که صلاح می‌دانید اجرا کنید.
  5. سوالات تئوری از شما پرسیده می‌شود. مثلا: راکورد چیست؟ هنگام بازی در لنز تله چه نکاتی را باید رعایت کنید.
  6. بخشی از فیلمنامه به شما داده می‌شود و باید نقش خود در فیلم را بازی کنید.
  7. به صورت بداهه یا از روی فیلمنامه با بازیگر مقابل خود در فیلم شروع به اجرا می‌کنید.

ما در مقاله‌ای جداگانه لیست کاملی از اتودهای بازیگری یا مونولوگ آماده کرده‌ایم که می‌توانید از آن ایده بگیرید.

چگونه به تست‌های بازیگری اعتماد کنم؟

این حق مسلم شماست که بدانید، تست برای چه فیلمی است و کارگردان کار کیست؟ دقت داشته باشید فیلمسازی یک کار گروهی است و سایر عوامل مانند تهیه‌کننده، نویسنده و مدیر تصویربرداری نقش بسزایی در تولید یک محصول با کیفیت دارند.

با توجه به اینکه در گذشته، برخی گروه‌های هنرمندنما، مشکلاتی را برای تست دهندگان به وجود آورده بودند، از این روی برگزاری فراخوان‌های مربوط به تست بازیگری، نیازمند اخذ مجوز می‌باشد.

همواره سعی کنید مجموعه‌های شناخته شده، جهت تست بازیگری در مشهد مراجعه کنید و از تست دادن در مکان‌هایی مانند کافی‌شاپ، پارک و… جدا خودداری کنید.

سایر سوالاتی که ممکن است در ذهن شما باشد

  • بعد از تست باید چیکار کنیم؟
    باید منتظر تماس باشید. اما اگر از بازی شما خوششان بیاید، با شما قرار جلسه بعدی گذاشته می‌شود.
  • چه اتودی آماده کنم؟
    از روی فیلم‌های مختلف می‌توانید الگو بگیرید، سعی کنید اتودی باشد که چند حس (خنده، گریه، ترس و…) را شامل باشد.
  • کارگردانی در هنگام تست، از من تقاضای جلسه خارج از مکان تست دارد، چه کار کنم؟
    به هیچ عنوان قبول نکنید. مکان‌های دارای مجوز تست‌گیری، دارای تاییدیه اداره اماکن هستند و دارای امنیت کافی. جلسه در خارج از این مکان‌های خطرناک است.
  • من آموزش بازیگری ندیده‌ام، کارگردانی از من درخواست پول جهت آموزش بازیگری کرده است. چه کار کنم؟
    کسب دانش، بسیار ارزشمند است، اما شما بجای آموزش خصوصی در منزل خود یا منزل کارگردان، حتما در محیط‌هایی مانند آموزشگاه‌ها این کار را انجام دهید تا از خطر به دور بمانید. ضمن اینکه آموزشگاه‌ها دارای امکانات بیشتر، مجوز و مکان مشخص هستند و قابل پیگیری.
  • کارگردانی از من درخواست پول جهت حضور در فیلم کرده است، چه کار کنم؟
    اگرچه این کار غیر قانونی نیست و بسیاری از کارگردانان در دنیا آن را انجام می‌دهند و شهر مشهد نیز مستثنا نیست. اما، دقت داشته باشید که شما حق انتخاب دارد و می‌توانید این پیشنهاد را بپذیرید یا نپذیرید، شرایط زیادی برای ساخته شدن یک فیلم وجود دارد و ممکن است، آن فیلم هیچوقت تولید نشود یا پس از تولید پخش نگردد. اگر قصد این کار را دارید، سعی کنید قرارداد معتبر داشته باشید و در آن قید شود در صورت ساخته نشدن فیلم یا پخش نشدن آن، تمام یا بخشی از وجه شما عودت داده می‌شود.
  • از من برای جلسه بعدی و تست مجدد دعوت کرده‌اند، آیا این نشانه خوبیست؟
    بله قطعا، اما این به منزله انتخاب شدن شما نیست و فقط به معنی این است که مرحله اول را با موفقیت پیموده‌اید. شاید لازم باشد چند مرحله دیگر هم تست دهید.
  • مدتی گذشته است و کسی با من تماس نگرفته است. چکار کنم؟
    زمان میانگین برای تماس گرفتن با شما بین ۲ تا ۲۰ روز بعد است، اگر در این مدت با شما تماسی گرفته نشود، احتمالا دیگر تماس نخواهند گرفت، اما سعی کنید هیچوقت ناامید نشوید و به مسیر خود ادامه دهید.
  • تست‌گیرنده با من برخورد نامناسب و بی‌ادبانه‌ای داشت. چرا؟
    گاهی اوقات تست‌گیرندگان از عمد، با شما بدرفتاری می‌کنند تا واکنش شما را تحت فشار بررسی کنند. در این موقع سعی کنید خونسردی خود را حفظ کرده و در نظر داشته باشید همه اینها بخشی از آزمون است.
  • تست‌گیرنده بدون اینکه در برگه من چیزی بنویسد، آن را کنار گذاشت و به من گفت تماس می‌گیرم. این نشانه چیست؟
    اگر داخل برگه چیزی نوشته نشود، به این معنیست که تست‌گیرنده، نظری در مورد شما نداشته و به احتمال قوی شما قبول نشده‌اید.
  • از چه کسی می‌توانم در زمینه بازیگری و تست دادن کمک بگیرم؟
    همیشه سعی کنید از افراد متخصص و موفق در دنیای هنر کمک بگیرید. افراد غیر متخصص راهنمایی اشتباه به شما می‌کنند و افراد ناموفق، شما را نا امید می‌کنند. همچنین در جلسه تست، اگر سر تست‌گیرنده خلوت بود، درخواست مشورت کنید.

در نهایت، شما همیشه می‌توانید به دفتر مجموعه تصویر شرقی در مشهد، مراجعه نمایید و به رایگان با کارشناسان و اساتید این مجموعه مشورت کنید.

5 نظر در مورد “تست بازیگری در مشهد

  1. سلام من 12سالمه وخیلی به بازیگری علاقه دارم خیلی دوست دارم بازیگر بشم

  2. سلام من۱۲ سالمه
    علاقه خیلی زیاد به بازیگری دارم .
    خیلی دوست دارم تست بازیگری بدم.

  3. سلام من ۱۳ سالمه علاقه زیادی به بازیگری دارم

    خیلی دوست دارم تست بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *