کتاب فیلمنامه کوتاه: فیلم کوتاه از مفهوم تا تولید نوشته دان گرسکیس، راهنمای خوبی برای فیلم‌سازان تازه‌کار و همچنین حرفه‌ای است. این کتاب به فیلم‌سازی که قصد دارد کار نخست خود را جلوی دوربین ببرد جرأت می‌دهد که دست به اقدام بزند و فیلمنامه خود را به مرحله تولید برساند.

کتاب فیلمنامه کوتاه: فیلم کوتاه از مفهوم تا تولید در هفت فصل نوشته شده و چند ضمیمه از جمله فهرست واژگان تخصصی و نمونه فیلمنامه‌ها را ارائه کرده است. در مقدمه نکات اساسی و مقدمات اولیه مطرح شده است.

اگر بخواهیم تعریف ساده و روشنی از یک فیلمنامه ارائه دهیم، می‌توانیم بگوییم که آن مبنای نوشتاری یک فیلم است. بسیاری از فیلم‌سازان در جست‌وجو برای تعریفی که چیزی بیش از این ارائه دهد، به استعاره و مجاز رو می‌آورند.

برخی فیلم‌سازان فیلمنامه را به نقشه راه تشبیه می‌کنند. این تعریف سودمندی است. چون مردم را تشویق می‌کند که به داستان‌های فیلم همچون یک سفر مجازی یا غیر مجازی بنگرند؛ که البته به طور معمول این‌ گونه هستند. دیگران به فیلمنامه به عنوان طرح و نقشه نگاه می‌کنند. این نگاه معمارانه سودمند است. زیرا که بر ساختمان تأکید می‌کند؛ اندیشه‌ای که می‌گوید فیلم چیزی است که طراحی و ساخته می‌شود. و اما در نظر برخی فیلمنامه یک آگهی فروش برای یک محصول آینده، یعنی فیلم تکمیل‌ شده، است. این نگاه تاجرانه به نوبه خود واقعیت دارد. فیلم ساختن نیازمند پول است و طریقه کسب آن پول این است که ایده روشنی از داستانی که قصد روایت آن را دارید و همچنین طریقه روایت آن به سرمایه‌گذاران و صاحبان منافع ارائه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *