کتاب مبانی فیلم‌نامه‌نویسی: راهنمای گام‌به‌گام از فکر تا فیلم‌نامه اثر سید فیلد مجموعه کاملی است درباره نحوه نوشتن فیلم‌نامه از زمانی که اندیشه یا ایده‌ای در ذهن فیلم‌نامه‌نویس شکل می‌گیرد تا موقعی که فیلم‌نامه‌ای آماده برای گذراندن مراحل تولید فیلم بر روی کاغذ می‌آید.

هدف از تدوین کتاب مبانی فیلم‌نامه‌نویسی (Screenplay: the foundations of screenwriting) این است که توانایی در فیلم‌نامه‌نویس ایجاد شود که بنشیند و با انتخاب، اعتماد به نفس و اطمینان از این‌ که می‌داند چه می‌کند، فیلم‌نامه بنویسد.

کتاب با طرح ابتدایی‌ترین مطالب (برای مثال، تعریف فیلم‌نامه) شروع می‌شود و سپس عناصر پیچیده‌تر مطرح در فیلم‌نامه‌نویسی (صحنه، سکانس، مسائل اقتباس در فیلمنامه نویسی…) را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه، همراه با نمونه‌هایی عینی از فیلم‌های برجسته دنیا، در بر می‌گیرد، و در فصل پایانی، حتی درباره مسائل «بعد از نوشتن فیلم‌نامه» (صفحه عنوان فیلم‌نامه، راه‌های قانونی برای ثبت فیلم‌نامه جهت اثبات ادعای مالکیت برآن…) نیز توضیحاتی دارد.

سید فیلد (Syd Field)، یکی از نظریه‌پردازان آمریکایی سینما در حوزهٔ فیلم‌نامه‌نویسی بود. او کتاب‌های گوناگونی دربارهٔ نحوهٔ نگارش فیلم‌نامه به تحریر در آورده است و هم‌ اکنون فیلم‌نامه‌نویسان زیادی در سراسر دنیا از سرمشق سید فیلد در فیلم‌نامه‌نویسی تبعیت می‌کنند. الگوی سید فیلد هم‌ اکنون یکی از رایج‌ترین الگوهای فیلم‌نامه‌نویسی در هالیوود است. سید فیلد پیش از مرگش در دانشگاه جنوب کالیفرنیا در بخش نگارش حرفه‌ای فیلم‌نامه مشغول به تدریس بود.

در هر فیلم‌نامه، یک ماجرا و یک شخصیت داستانی به‌ نمایش در می‌آید. شما، به‌ عنوان فیلم‌نامه‌نویس، باید بدانید فیلم‌تان دربارۀ کیست و چه اتفاقی برای او می‌افتد. این اصل اولیه در نوشتن است، نه تنها در مورد فیلم‌نامه بلکه دربارۀ همۀ اشکال نوشتن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *